Mitt träslöjdsarbete ht 2014
Vi skulle iår arbeta med metall och lödning i träslöjden. Vi
skulle göra ett arbete med en alskiva som bas och sen bygga upp med ett valfritt
metall arbete, t.ex. fjäril, hund, häst.
Formgivning: När vi skulle börja rita skisser var det rätt självklart
för mig att jag skulle göra en typ av häst då det är min hobby och sport. Jag
får dagligen inspiration från hästarna då det är det jag gör efter skolan och
då tänkte jag - varför inte göra något jag tycker om...? Jag började skissa på olika
hästar. hästar som satt ihop och enskilda hästar, hela hästar, hästar med
enbart huvud och hals. Jag kom fram till att ha 2 hästhuvud som sitter ihop som
formgivning för att jag tycker att den skissen passade bäst in på mig och mina
hästar och att den var snyggast och lite knixig att göra fast det var ett svårt
val. Då kläcktes iden av mig att ha mina 2 egna hästar på varsin sida Gizmo
till vänster då han har sin man på vänster sida och Mardi Gras Hunter på
högersidan då hon har sin man på högersidan. När jag väl hade kommit på hur jag
skulle göra var det dags att rita upp hästarna ordentligt - en ritning. Det var
svårt att få till lagom stora hästar, först gjorde jag för liten och sedan
förstor fast efter det blev det lagom. Jag vek pappret på mitten och ritade
dubbelvikt så jag kunde klippa ut sen och automatiskt ha två hästar. Jag ritade
åt vänster för att jag ritar bäst åt det hållet och då blir det lättare att få
ett bättre metallarbete. Storleken på hästarna blev 23cm å längden och 11 cm på
högsta stället på höjden. det tyckte jag var en lagom storlek eftersom det endå
faktiskt var 2 hästar som satt ihop.
Jag sågade ut en träskiva av träslaget al. Skivan skulle vara
lite större en mitt metallarbete. därför satte jag måttet 30cm på längden och
17cm på bredden. Jag ritade på mitt metallarbete på baksidan eftersom vi skulle
gröpa ur. En sak man ska tänka på när man sedan ska banka plåt så kommer saken
bli på motsatt håll (Vänstersida blir höger) men det påverkar inte mig då jag
har likadana sidor. Efter vi hade ritat på vårat arbete skulle vi börja gröpa
ur för att sedan kunna lägga i plåten och få formen som vi vill ha den. Att gröpa är ett väldigt viktigt moment , där
bestämmer du fulltständigt hur djupt (Högt) du ska ha din metallarbete. Ju
djupare du gröper destå bättre blir arbetet tycker jag. Därför att jag tycker
om när metallen är ganska hög och rund. När man skulle gröpa ut så använde jag
mig först mig utav en skölp och en gummihammare som jag pankade på skölpen med
som hjälp fast jag tyckte det gick trögt så jag bytte till ett bildhuggarjärn.
Bildhuggarjärnet använde jag mig av i 6:an när jag skulle gröpa ur så jag
visste hur det fungerade. Man behövde vara väldigt försiktig när man gröpte så
att man inte råkade skära bort öron m.m. När man använder sig av bildhuggarjärn
finns det olika modeller, vissa är raka andra smala och ovala m.m. dem mindre
använde jag på öronen och dem trånga partierna. När jag tyckte att jag hade
fått ett bra djup så klippte Tomas till en kopparplåtbit som var större en min ritning. Jag la den mitt på min
träskiva, jag tog 40mm spik och satte en i varje hörn, en på kortsidorna och 2
på långsidorna så den verkligen inte kunde vrida sig så mitt arbete blev fel.
Jag tog en "vanlig" polerhammare och började banka på dem stora områdena
på halsen och bringan sen tog jag en mindre för att ta huvud och öron. Sen tog
jag den minsta igen och tog detaljer runt mitt arbete. När man bankar plåt ska man alltid ha
hörselskydd och vara i metallrummet och banka mot ett städ. När jag var klar
men bankningen var det dags för att klippa ut mitt arbete med guldsmedsaxar.
Det var lite svårt att klippa i områdena runt huvudet för att där var det så mycket
detaljer, klippte man fel så var allt förstört. Men allt gick bra och efter jag
hade klippt ut mitt arbete så skulle man sandpappra med smergelduk. smergelduk
har man för att sandpappra metall. Jag sandpapprade alla kanter noga så att
inget vasst fanns som man kan riva sig på. Sen smergeldukade jag även ytan för
att den ska kunna gå att sprayamåla. Annars "biter" inte färgen i
materialet. Innan jag kunde spraya så skulle vi löda fast koppartråd på baksidan
så att mina hästar får en "popup" från brädan. då använde vi oss av
Koppartråd som vi la på baksidan. Sen tog vi fram lödtenn och provade först med
en vanlig lödkolv fast det gick inte för att vi behövde varmare effekt så vi
fick använda oss av en gasollödkolv. till den finns det olika munstycken ju
större låga du vill ha. Gasolen går upp i en mycket högre grad (800) vilket gör
att lödtennet smälter fortare och lättare. När man lödat klart tar man en
poligriptång och går och kyler sin metallbit så att den blir svald. Om jag hade
spraymålat innan jag lödade hade färgen börjat smälta. När jag skulle spraymåla
så började jag med dem bruna områdena. först hela Gizmo brun. (till vänster)
Jag tejpade över hela Mardi (höger) och sprayade
Gizmo med en blank brun färg. Precis efter man sprayat ska man om man gjort
raka kanter ta bort tejpen där gränsen går så att man får en rak linje. Jag
tejpade över Gizmo, Sprayade Mardi samma bruna. Det var svårt att få henne
verklig eftersom hon är fläckig så fick jag ta bilder med min ipad på hur hon
ser ut på den sidan av halsen. jag tejpade och sprayade. Medans jag väntade på
att mitt arbete skulle torka fixade jag till min planka. Tyvärr så var den
väldigt skev så jag var tvungen att fixa en ny. Jag sågade till en ny och Tomas
körde plankan i riktoplan hyveln efter jag hade hyvlad bort barken med en
putshyvel. När man kör plankan i en riktoplanhyvel så blir plankan rak och får
en fin nedslipad yta. Jag ville ha lita avrundade kanter så Tomas sågade till
kanterna i bandsågen efter jag hade ritat ut hur jag ville ha det. Nu var det
dags att spraya mardi vit. Då använde jag mig av en blank vit färg. Tejpade
över allt utom där jag skulle spraya med maskeringstejp. Det är viktigt när man
ska spraya om att man ser lite av den andra färgen innan tejpen kommer. Annars
kan det kanske bli ett mellanrum mellan färgerna. efter man sprayat ska man
alltid sätta sprayburken upponer och sedan spraya så att den blir tömd på färg
i munstycket. Annars kan det bli tätt. Nu var det dags att måla på ögon, man,
panlugg, öron, mun och muskulatur. Jag använde mig av en svart permanent penna.
Jag oljade in min planka med olja så att den håller bättre yta om jag skulle råka
kladda på den. dessutom tycker jag att det är snyggare med olja på. Sen var det
upphängning som gällde. Jag ville ha med 2 öglor på varje sida som jag sen
satte en ståltråd imellan eftersom det blev stadigast eftersom min alskiva är
såpass stor. Jag märkte ut 2 hål på varje sida först med en blyertspenna, sen
tryckte jag lite med en syl så det blev lättare att sätta i öglorna som
ståltråden ska igenom. Jag bankade först ner öglorna och sen började jag
snurra. när det blev så hårt att jag inte fick grepp tog jag en spik som jag
snurrade med. Tillslut satte jag dit en lagom lång ståltråd, ståltråden
knipsade jag av med en avbitare. Jag satte fast tråden och sen var det klart! Sen
tog jag en borrmaskin, märkte ut vart jag skulle borra för att få mitt arbete rakt och i mitten och
på lagom höjd. Jag använde mig av 2.0mm borr. Efter att jag borrat la jag på
lite lim och tryckte dit min häst! Det blev perfekt! Jag ristade in på min
baksida på skivan mitt namn och årtal. Nu var den klar!
Tolka estetiska utryck: Mitt arbete ger en tydlig bild av
hästarna i verkligheten, man kan se dem framför sig. Man förstår att skaparen av bilden har
intresserats sig för hästar även om man inte skulle känna mig. Man ser 2 olika
hästar, udda och lite annorlunda hästar som dessutom sitter ihop. Det
kulturella i mitt arbete är att hästarna användes tillbaka i tiden som
arbetsdjur som betyde allt för oss människor, dem var våra bilar och hjälpte
oss med lantbruket. Jag har aldrig sett ett arbete som jag har gjort det med
dubbelhästar på en alskiva fast jag har sett bilder på hästar som sitter ihop i
bilder från hela världen. Jag satt min egna prägel på mitt arbete utan att titta på några
bilder från andra som ritat utan bara gjort efter min ritning och känsla.
Verktyg: Står i min beskrivning, har använt mig av allt
detta.
Papper, penna, linjal, tumstock, fogsvans, gummihammare,
skölp, spik, bildhuggarjärn av olika typer, hörselskydd, olika polerhammare, städ, spik, plåtsax, hammare, smergelduk,
guldsmedssax,filkämma, lödkolv, polygriptång, maskeringstejp, sprayfärg,
riktoplanhyvel, bandsåg, turch permanentpenna, borrmaskin, borr 2.0mm, trälim, olja,
2 öglor, spåltråd, syl, brännare, avbitare.
Material:
Alskiva: Har används till planka, fint material som gör sig
bra på väggen.
Kopparplåt: Har används till mitt metallarbete.Böjbart
material.kommer från koppar från koppargruvor. Smältpunkt ca 1000grader. Kan
oxideras till en fin "gammaldags" yta när det åldras.
Koppartråd: Har används till min tråd bakom arbetet som gör
en "popup" känsla. Smältningspunkt ca1000grader.
Lödtenn: Används till att löda fast t,ex koppartråd.
Smältningspunkt ca 230grader.
Prova och ompröva: Jag tycker att hela mitt arbete har varit
en utmaning då jag aldrig jobbat med metall på det sättet förut. Första
utmaningen var att rita en ritning som var lagom i mått och dessutom var snygg
och arbetbar. Jag tycker faktiskt att jag fick till ritningen riktigt bra. Ett
problem jag mötte var när min träskiva inte gick att använda för det var så
skev, då var jag tvungen att lösa problemet genom att såga till en ny. En till
utmaning var när jag skulle klippa ut mitt arbete med guldsmedssaxen, det var
knixigt eftersom det var så mycket detaljer. Om jag hade gjort fel då hade jag
förstört hela mitt arbete. Ett problem var också att lödtennet inte ville
smälta när jag skulle löda, då fick vi lösa det genom att använda gasol
lödkolven. Mer utförligt hur mina problem och utmaningar uppstod finns där uppe
i utvärderingen formgivning.
Tekniker: Rita, såga, hamra, löda, spraymåla, banka plåt,
borra, olja, limma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar