torsdag 23 oktober 2014

Träslöjd ht 14 - utvärdering

Mitt träslöjdsarbete ht 2014
Vi skulle iår arbeta med metall och lödning i träslöjden. Vi skulle göra ett arbete med en alskiva som bas och sen bygga upp med ett valfritt metall arbete, t.ex. fjäril, hund, häst.
Formgivning: När vi skulle börja rita skisser var det rätt självklart för mig att jag skulle göra en typ av häst då det är min hobby och sport. Jag får dagligen inspiration från hästarna då det är det jag gör efter skolan och då tänkte jag - varför inte göra något jag tycker om...? Jag började skissa på olika hästar. hästar som satt ihop och enskilda hästar, hela hästar, hästar med enbart huvud och hals. Jag kom fram till att ha 2 hästhuvud som sitter ihop som formgivning för att jag tycker att den skissen passade bäst in på mig och mina hästar och att den var snyggast och lite knixig att göra fast det var ett svårt val. Då kläcktes iden av mig att ha mina 2 egna hästar på varsin sida Gizmo till vänster då han har sin man på vänster sida och Mardi Gras Hunter på högersidan då hon har sin man på högersidan. När jag väl hade kommit på hur jag skulle göra var det dags att rita upp hästarna ordentligt - en ritning. Det var svårt att få till lagom stora hästar, först gjorde jag för liten och sedan förstor fast efter det blev det lagom. Jag vek pappret på mitten och ritade dubbelvikt så jag kunde klippa ut sen och automatiskt ha två hästar. Jag ritade åt vänster för att jag ritar bäst åt det hållet och då blir det lättare att få ett bättre metallarbete. Storleken på hästarna blev 23cm å längden och 11 cm på högsta stället på höjden. det tyckte jag var en lagom storlek eftersom det endå faktiskt var 2 hästar som satt ihop.
Jag sågade ut en träskiva av träslaget al. Skivan skulle vara lite större en mitt metallarbete. därför satte jag måttet 30cm på längden och 17cm på bredden. Jag ritade på mitt metallarbete på baksidan eftersom vi skulle gröpa ur. En sak man ska tänka på när man sedan ska banka plåt så kommer saken bli på motsatt håll (Vänstersida blir höger) men det påverkar inte mig då jag har likadana sidor. Efter vi hade ritat på vårat arbete skulle vi börja gröpa ur för att sedan kunna lägga i plåten och få formen som vi vill ha den.  Att gröpa är ett väldigt viktigt moment , där bestämmer du fulltständigt hur djupt (Högt) du ska ha din metallarbete. Ju djupare du gröper destå bättre blir arbetet tycker jag. Därför att jag tycker om när metallen är ganska hög och rund. När man skulle gröpa ut så använde jag mig först mig utav en skölp och en gummihammare som jag pankade på skölpen med som hjälp fast jag tyckte det gick trögt så jag bytte till ett bildhuggarjärn. Bildhuggarjärnet använde jag mig av i 6:an när jag skulle gröpa ur så jag visste hur det fungerade. Man behövde vara väldigt försiktig när man gröpte så att man inte råkade skära bort öron m.m. När man använder sig av bildhuggarjärn finns det olika modeller, vissa är raka andra smala och ovala m.m. dem mindre använde jag på öronen och dem trånga partierna. När jag tyckte att jag hade fått ett bra djup så klippte Tomas till en kopparplåtbit som var  större en min ritning. Jag la den mitt på min träskiva, jag tog 40mm spik och satte en i varje hörn, en på kortsidorna och 2 på långsidorna så den verkligen inte kunde vrida sig så mitt arbete blev fel. Jag tog en "vanlig" polerhammare och började banka på dem stora områdena på halsen och bringan sen tog jag en mindre för att ta huvud och öron. Sen tog jag den minsta igen och tog detaljer runt mitt arbete.  När man bankar plåt ska man alltid ha hörselskydd och vara i metallrummet och banka mot ett städ. När jag var klar men bankningen var det dags för att klippa ut mitt arbete med guldsmedsaxar. Det var lite svårt att klippa i områdena runt huvudet för att där var det så mycket detaljer, klippte man fel så var allt förstört. Men allt gick bra och efter jag hade klippt ut mitt arbete så skulle man sandpappra med smergelduk. smergelduk har man för att sandpappra metall. Jag sandpapprade alla kanter noga så att inget vasst fanns som man kan riva sig på. Sen smergeldukade jag även ytan för att den ska kunna gå att sprayamåla. Annars "biter" inte färgen i materialet. Innan jag kunde spraya så skulle vi löda fast koppartråd på baksidan så att mina hästar får en "popup" från brädan. då använde vi oss av Koppartråd som vi la på baksidan. Sen tog vi fram lödtenn och provade först med en vanlig lödkolv fast det gick inte för att vi behövde varmare effekt så vi fick använda oss av en gasollödkolv. till den finns det olika munstycken ju större låga du vill ha. Gasolen går upp i en mycket högre grad (800) vilket gör att lödtennet smälter fortare och lättare. När man lödat klart tar man en poligriptång och går och kyler sin metallbit så att den blir svald. Om jag hade spraymålat innan jag lödade hade färgen börjat smälta. När jag skulle spraymåla så började jag med dem bruna områdena. först hela Gizmo brun. (till vänster) Jag tejpade  över hela Mardi (höger) och sprayade Gizmo med en blank brun färg. Precis efter man sprayat ska man om man gjort raka kanter ta bort tejpen där gränsen går så att man får en rak linje. Jag tejpade över Gizmo, Sprayade Mardi samma bruna. Det var svårt att få henne verklig eftersom hon är fläckig så fick jag ta bilder med min ipad på hur hon ser ut på den sidan av halsen. jag tejpade och sprayade. Medans jag väntade på att mitt arbete skulle torka fixade jag till min planka. Tyvärr så var den väldigt skev så jag var tvungen att fixa en ny. Jag sågade till en ny och Tomas körde plankan i riktoplan hyveln efter jag hade hyvlad bort barken med en putshyvel. När man kör plankan i en riktoplanhyvel så blir plankan rak och får en fin nedslipad yta. Jag ville ha lita avrundade kanter så Tomas sågade till kanterna i bandsågen efter jag hade ritat ut hur jag ville ha det. Nu var det dags att spraya mardi vit. Då använde jag mig av en blank vit färg. Tejpade över allt utom där jag skulle spraya med maskeringstejp. Det är viktigt när man ska spraya om att man ser lite av den andra färgen innan tejpen kommer. Annars kan det kanske bli ett mellanrum mellan färgerna. efter man sprayat ska man alltid sätta sprayburken upponer och sedan spraya så att den blir tömd på färg i munstycket. Annars kan det bli tätt. Nu var det dags att måla på ögon, man, panlugg, öron, mun och muskulatur. Jag använde mig av en svart permanent penna. Jag oljade in min planka med olja så att den håller bättre yta om jag skulle råka kladda på den. dessutom tycker jag att det är snyggare med olja på. Sen var det upphängning som gällde. Jag ville ha med 2 öglor på varje sida som jag sen satte en ståltråd imellan eftersom det blev stadigast eftersom min alskiva är såpass stor. Jag märkte ut 2 hål på varje sida först med en blyertspenna, sen tryckte jag lite med en syl så det blev lättare att sätta i öglorna som ståltråden ska igenom. Jag bankade först ner öglorna och sen började jag snurra. när det blev så hårt att jag inte fick grepp tog jag en spik som jag snurrade med. Tillslut satte jag dit en lagom lång ståltråd, ståltråden knipsade jag av med en avbitare. Jag satte fast tråden och sen var det klart! Sen tog jag en borrmaskin, märkte ut vart jag skulle borra  för att få mitt arbete rakt och i mitten och på lagom höjd. Jag använde mig av 2.0mm borr. Efter att jag borrat la jag på lite lim och tryckte dit min häst! Det blev perfekt! Jag ristade in på min baksida på skivan mitt namn och årtal. Nu var den klar!
Tolka estetiska utryck: Mitt arbete ger en tydlig bild av hästarna i verkligheten, man kan se dem framför sig.  Man förstår att skaparen av bilden har intresserats sig för hästar även om man inte skulle känna mig. Man ser 2 olika hästar, udda och lite annorlunda hästar som dessutom sitter ihop. Det kulturella i mitt arbete är att hästarna användes tillbaka i tiden som arbetsdjur som betyde allt för oss människor, dem var våra bilar och hjälpte oss med lantbruket. Jag har aldrig sett ett arbete som jag har gjort det med dubbelhästar på en alskiva fast jag har sett bilder på hästar som sitter ihop i bilder från hela världen. Jag satt min egna  prägel på mitt arbete utan att titta på några bilder från andra som ritat utan bara gjort efter min ritning och känsla.


Verktyg: Står i min beskrivning, har använt mig av allt detta.
Papper, penna, linjal, tumstock, fogsvans, gummihammare, skölp, spik, bildhuggarjärn av olika typer, hörselskydd, olika polerhammare,  städ, spik, plåtsax, hammare, smergelduk, guldsmedssax,filkämma, lödkolv, polygriptång, maskeringstejp, sprayfärg, riktoplanhyvel, bandsåg, turch permanentpenna, borrmaskin, borr 2.0mm, trälim, olja, 2 öglor, spåltråd, syl, brännare, avbitare.

Material:
Alskiva: Har används till planka, fint material som gör sig bra på väggen.
Kopparplåt: Har används till mitt metallarbete.Böjbart material.kommer från koppar från koppargruvor. Smältpunkt ca 1000grader. Kan oxideras till en fin "gammaldags" yta när det åldras.
Koppartråd: Har används till min tråd bakom arbetet som gör en "popup" känsla. Smältningspunkt ca1000grader.
Lödtenn: Används till att löda fast t,ex koppartråd. Smältningspunkt ca 230grader.

Prova och ompröva: Jag tycker att hela mitt arbete har varit en utmaning då jag aldrig jobbat med metall på det sättet förut. Första utmaningen var att rita en ritning som var lagom i mått och dessutom var snygg och arbetbar. Jag tycker faktiskt att jag fick till ritningen riktigt bra. Ett problem jag mötte var när min träskiva inte gick att använda för det var så skev, då var jag tvungen att lösa problemet genom att såga till en ny. En till utmaning var när jag skulle klippa ut mitt arbete med guldsmedssaxen, det var knixigt eftersom det var så mycket detaljer. Om jag hade gjort fel då hade jag förstört hela mitt arbete. Ett problem var också att lödtennet inte ville smälta när jag skulle löda, då fick vi lösa det genom att använda gasol lödkolven. Mer utförligt hur mina problem och utmaningar uppstod finns där uppe i utvärderingen formgivning.


Tekniker: Rita, såga, hamra, löda, spraymåla, banka plåt, borra, olja, limma.
Mina skisser, översta valde jag.
Innan oljning
Slutresultatet
Pop-upen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar